Vedtekter

I. VEDTEKTER FOR GRENDELAGET NORDRE FINSTAD III
Vedtatt på generalforsamling 23.03.1995. Erstatter vedtekter av 22.03.1988
Siste oppdatering: 30.03.2022


§1. ORGANISERING OG MEDLEMSKAP
Alle eiere av boliger på feltet Nordre Finstad III er, i overensstemmelse med sine tinglyste festekontrakter, pliktige til å stå som medlemmer av grendelaget, med de plikter og rettigheter dette innebærer. Blir boligen leiet bort, kan medlemsplikten transporteres til leietaker. Boligene/seksjonene kan ikke ski1les fra deltakerinteressene i grendelaget. Dette gjelder også fellesarealene og garasjeanlegget (hver bolig har 1/49 andel), hvor man heller ikke kan skille ut deler av disse som egne seksjoner eller som tilhørende del av en annen seksjon eller bolig.


§2. FORMÅL
Grendelaget Nordre Finstad III skal ivareta beboernes felles interesser i samsvar med disse vedtekter og i samsvar med grendelagets felles bestemmelser. Likeledes skal grendelaget og dets styre ivareta beboernes felles interesser overfor kommunale myndigheter, og ha ansvaret for at bestemmelsene i reguleringsplanen for feltet blir fulgt.


§ 3. GENERALFORSAMLINGEN
Generalforsamlingen er grendelagets øverste myndighet. Ordinær generalforsamling holdes en gang hvert år i perioden 1.2. – 15.4. Grendelagets styre innkaller skriftlig til generalforsamling med minimum 14 dagers varsel. Dagsorden skal fremgå av innkallingen, jf. § 7 nedenfor. Videre skal det som bilag til innkallingen følge styrets årsberetning og revidert årsregnskap samt budsjettforslag for kommende periode. Når innkallingen er foretatt på foreskrevet måte, er generalforsamlingen beslutningsdyktig ved de fremmøtte stemmeberettigede medlemmer. Generalforsamlingen må behandle spørsmål som et medlem ønsker behandlet på generalforsamlingen, dersom skriftlig krav er fremsatt overfor styret innen utløpet av desember.


§ 4. EKSTRAORDINÆR GENERALFORSAMLING
Styret kan – skriftlig og med en ukes varsel – innkalle til ekstraordinær generalforsamling. Likeledes skal styret på samme måte innkalle til ekstraordinær generalforsamling dersom minst 1/4 av grendelagets medlemmer skriftlig krever dette overfor styret. Den ekstraordinære generalforsamlingen kan bare behandle saker som er kunngjort i innkallingen. Innkallingen skal inneholde en kort omtale av de saker som skal behandles. Den ekstraordinære generalforsamlingen skal holdes snarest mulig – og senest 4 uker – etter at kravet er fremsatt overfor styret. Den ekstraordinære generalforsamlingen er beslutningsdyktig på samme måte som ordinær generalforsamling.


§5. STEMMERETT
På alle generalforsamlinger har hver husstand 1 stemme, enten ved personlig fremmøte eller ved fullmektig i henhold til skriftlig og datert fullmakt. Fullmakten anses å gjelde førstkommende generalforsamling med mindre det fremgår at annet er ment. Fullmakten kan når som helst kalles tilbake. Stemmeretten er dog betinget av at grendelagsavgift er betalt.


§6. MØTELEDELSE OG VOTERING
Generalforsamlingen ledes av særskilt valgt møteleder. Med de unntak som følger av loven eller av vedtektene treffes alle valg og avgjørelser ved alminnelig flertall av de avgitte stemmer. Ved stemmelikhet har styreleder dobbeltstemme. Dersom leder ikke har avgitt stemme, eller det gjelder valg, avgjøres stemmelikhet ved loddtrekning. Votering skal skje skriftlig hvis en eller flere stemmeberettigede forlanger det.


§7. DAGSORDEN
På den ordinære generalforsamling skal styret legge fram følgende dagsorden:

  1. Godkjennelse av innkalling til generalforsamling
  2. Valg av møteleder og 2 personer til å undertegne protokollen
  3. Styrets årsberetning
  4. Årsregnskap i revidert stand
  5. Budsjettforslag for inneværende år, herunder grendelagsavgift med forfallsdato
  6. Valg av styre, valgkomite, revisor og eventuelt andre utvalg
  7. Andre saker nevnt i innkallingen.

§8. VALG
Styret skal bestå av 5 medlemmer. Hvert år velges: 1 leder og 2 styremedlemmer, eventuelt 3 styremedlemmer dersom ett av de sittende medlemmer blir valgt til formann. Valget av styremedlemmer gjelder for 2 år. Styret velger selv nestleder, sekretær og kasserer. Dessuten velges hvert år 2 vararepresentanter til styret. Valgkomité (3 medlemmer) velges for neste
generalforsamling. Revisor utnevnes. Andre utvalg eller komitéer det er enighet om å velge for å ivareta bestemte oppdrag. Disse er i ansvar og myndighet underordnet styret.


§9. STYRETS OPPGAVER OG PLIKTER
Styret skal administrere grendelaget og fremme dets formål etter disse vedtekter samt etter de beslutninger som er fattet på generalforsamling. Styremøter holdes når styreleder finner det nødvendig eller når minst 2 av styrets medlemmer krever det. Styret er beslutningsdyktig når alle styremedlemmer er innkalt og minst 3 er til stede. Styrebeslutninger krever alminnelig flertall. Ved stemmelikhet har leder dobbeltstemme. Har leder ikke avgitt stemme, avgjøres stemmelikhet ved loddtrekning. Styret skal ved sekretæren føre protokoll over alle møter. Likeledes skal styret ved kasserer føre ansvarlig regnskap. Videre skal styret besørge revidert årsregnskap. Grendelagets kontante midler skal settes på rentebærende bankkonto. Styret forpliktes utad ved underskrift av styreleder og ett styremedlem eller 3 styremedlemmer.
Styret plikter å oppbevare styredokumentasjonen. Regnskapsbilag skal følge styre-dokumentasjonen, og skal oppbevares i henhold til god regnskapsskikk.


§10. FELLESANSVAR OG FELLESUTGIFTER
Alle nødvendige økonomiske forpliktelser som grendelaget måtte pådra seg når det gjelder vedlikehold/drift av fellesarealer og garasjeanlegg, fordeles med lik andel på hver husstand (l/49). Dersom årsbudsjettet overskrides med mer enn 20 %, plikter styret å innkalle til ekstraordinær generalforsamling.


§11. MISLIGHOLD
Dersom en av boligeierne på feltet nekter å utføre de oppgaver og plikter som blir pålagt i henhold til grendelagets vedtekter eller bestemmelser, skal saken legges frem for generalforsamlingen til forføyning. I tilfelle manglende innbetaling av grendelagsavgift eller andre felles økonomiske forpliktelser i samsvar med gyldig vedtak, har styret fullmakt til å gå til inkasso etter l. gangs skriftlige purring. Styret kan delegere slik fullmakt til styrets kasserer.


§12. TVIST
Tvist om fortolkning av grendelagets vedtekter eller bestemmelser avgjøres i generalforsamling eller ekstraordinær generalforsamling, med minst 2/3 flertall av de avgitte stemmer.


§13. VEDTEKTSENDRINGER
Endringer eller tillegg til vedtektene kan bare vedtas på ordinær generalforsamling, og krever 2/3 flertall av de avgitte stemmer. For å kunne behandles på kommende generalforsamling må forslag til endringer og tillegg fremsettes skriftlig overfor styret innen utgangen av desember.

II. GENERELLE BESTEMMELSER FOR GRENDELAGET NORDRE FINSTAD III

Vedtatt på generalforsamling 23.03.1995. Disse bestemmelser erstatter bestemmelsene for grendelaget Nordre Finstad III av 10.04.1978, og utgjør de alminnelige” husordensregler» for grendelaget. Bestemmelsene regulerer forhold som ikke er omtalt i vedtektene og tar bl.a. utgangspunkt i Sameieloven for så vidt gjelder garasjeanlegget. For øvrig gjelder Eierseksjonsloven.

  1. RÅDERETT OG SAMARBEID
    Boligene kan fritt omsettes, pantsettes eller disponeres på annen måte, forutsatt at eierne overholder vedtektene eller disse bestemmelser. Eiere av bolig i sammenbygde seksjoner er forpliktet til gjensidig samarbeid om oppgaver av felles interesse. Den enkelte bruksenhet/ boligseksjon må ikke nyttes slik at det er til unødig eller urimelig ulempe for brukerne av andre seksjoner. Spesielt når det gjelder beplantning på areal tilhørende den enkelte bolig,
    bør denne ikke være til sjenanse eller ulempe for andre. Ut fra erfaring i konkrete tilfeller har styret nedlagt forbud mot beplantning av trær med hurtigvoksende eller vannsøkende rotsystemer (spesielt pil og poppel) på grunn av faren for tilstopping og dermed ødelegging av felles eller den enkeltes drenasje- og avløpssystemer.
  2. BRUK AV FELLESAREALER
    Fellesanleggene må ikke nyttes slik at andre brukere unødig eller urimelig hindres i den bruk av anleggene som er avtalt eller forutsatt. Brukene må vise hensynsfullhet ved bruk av fellesarealene og sørge for at de etterlates i god stand. Trær på fellesarealer inklusive veigrunn kan ikke felles uten at samtykke foreligger fra grendelagets styre. Dette gjelder også beplantning på eller annen utnyttelse av fellesarealene, som f.eks. opp montering av gjerder eller andre faste installasjoner.
  3. VEDLIKEHOLD
    3.1 Generelt
    Eier av bruksenhet/boligseksjon skal vedlikeholde denne på en forsvarlig måte og vedlikeholdet av bruksenheten påhviler fullt ut for egen regning den enkelte eier. Selvforskyldt skade utbedres og bekostes av den som ved forsømmelse eller på annen måte forvolder skaden. Det samme gjelder skade på naboeiendom ved anleggs- eller vedlikeholdsarbeider. I tillegg til innvendig vedlikehold og vedlikehold av ytre vegger, fundamenter eller rekkverk som ikke utgjør grense mellom to boliger, regnes den enkeltes ansvar også til å gjelde vann- og avløpsledninger fra og med forgreningspunkt i veigrunn (hvor kommunens ansvar slutter) og inn til seksjonen/enheten. For elektriske ledninger og telefonledninger regnes ansvarsgrensen fra den enkelte seksjons sikringsboks/fordelingsboks.
    Drift og feilretting av antenneanlegget for TV er felles anliggende for grendelaget og dekkes av fellesutgiftene (grendelagsavgiften). Installasjon og vedlikehold innvendig i seksjonene er den enkeltes ansvar. Vedlikehold av fellesarealer, inklusive garasjeanlegg gjøres på dugnad eller dekkes av fellesutgiftene. Forsikring for garasjeanlegg inngår i grendelagsavgiften. For større påkommende eller forutsigbare vedlikeholdsutgifter har styret anledning til å foreslå oppbygging av vedlikeholdsfond på generalforsamlingen.

    3.2 Spesielt om sammenbygde boliger
    Når det gjelder sammenbygde boliger, står eierne solidarisk forpliktet til i fellesskap å vedlikeholde og utbedre skader på felles drenasje, ledningsinntak, grunnmurer og fundamenter. Dette gjelder både plikten til å foreta de nødvendige arbeider i fellesskap samt til å dele utgiftene. Det solidariske ansvaret gjelder også innvendige skader forårsaket av skader nevnt ovenfor.
    Når det gjelder utvendige gavlvegger/endevegger/skillevegger på terrasse, tilhører disse den enkelte enhet. Nødvendig vedlikehold og bygningsmessige endringer er den enkelte eiers anliggende. Dette forhindrer imidlertid ikke at eiere av sammenbygde boliger kan inngå separate avtaler om felles bruk og ansvar (jf også pkt. ).
    Hovedtak er å anse som den enkelte eiers ansvar der tak og takbelegg er fysisk adskilt (ved opphøyninger el. lignende) slik at nødvendig utbedring kan skje separat. For seksjonene Røsslyngveien l-7, 2-8, 9-15 og 10-16, samt Symreveien 18-24 og 26-28, er takenes konstruksjon og beskaffenhet slik at solidarisk eller felles ansvar som beskrevet i første avsnitt i dette punkt naturlig må gjøres gjeldende for eierne innen den enkelte boligrekke.
  4. TRAFIKK, SNØBRØYTING, MM
    Når det gjelder gangveiene er det, utenom tankvogner, offentlige servicebiler, syketransport, mm., bare strengt nødvendig trafikk med privatbiler som tillates. Unntakene er transport i forbindelse med inn- og utflytting av boliger, ved byggearbeider, større/tyngre av- og pålessing av varer, transport av småbarn, gamle og uføre, samt vask av bil. Parkering på gangveier er generelt ikke tillatt, bl.a. av hensyn til fremkommelighet for nødvendig øvrig trafikk (b1.a. snøbrøyting, syke- og brannbil). Besøkende skal benytte gjesteparkeringsplassene. Ved snørydding kan snø plasseres overalt innenfor veigrunnens begrensningslinjer og på fellesarealene. Etter anmodning/vedtak fra styrets side kan belysning tilknyttes nærmeste seksjons sikringsboks. Godtgjøring gjøres iht. kalkulert antall lystimer/kWh pr. år, etter avtale med den enkelte eier.
  5. STØY, FORURENSNING, MM.
    Alminnelige regler om hensyntagen i tråd med Naboloven gjelder. Det skal være mest mulig ro mellom kl. 22.00 og 06.00. Dette gjelder støy fra boligenhetene, radio og TV, så vel som støy fra utendørs aktiviteter. Når det gjelder bruk av elektriske eller motoriserte hageredskaper anmodes det også om tilsvarende hensyntagen. Biler på tomgang, brenning av hageavfall samt andre miljøforurensende aktiviteter anses ikke som akseptabelt, og evt. skader utbedres og bekostes av den som forvolder skaden, (jf. pkt. 3.1).
  6. BYGNINGSMESSIGE ARBEIDER
    Større utvendige bygningsmessige forandringer og installasjoner skal meldes til styret. Hvis det anmeldes større endringer av ikke uvesentlige konsekvenser for de øvrige beboerne, skal styret forelegge spørsmålet til avgjørelse for generalforsamlingen, evt. ved innkalling til ekstraordinær generalforsamling. Fargesetting skal i størst mulig utstrekning være iht. anbefalt forslag eller samlet plan utarbeidet av styret eller etter vedtak i generalforsamling. Styret anmoder om at fargevalg drøftes innen den enkelte rekke og at man kommer frem til enhetlige løsninger. Skifte av farge bør skje mest mulig samlet innen rekken.
  7. MISLIGHOLD
    Dersom eier/eiere i sammenbygde boliger unnlater å foreta det vedlikehold som er nødvendig for å bevare eiendommens verdi eller å avverge ulemper eller skader, kan de andre eierne etter tre måneders varsel la nødvendig vedlikehold uføre for vedkommende eiers regning. Ved mislighold av forpliktelser mht. fellesarealer og -anlegg, manglende innbetaling av grendelagsavgift, etc., har styret fullmakt til å gå til inkasso etter l purring. Ved grovt eller gjentatt vesentlig mislighold av felles forpliktelser kan styret vedta ytterligere sanksjoner i den grad det er hjemlet i gjeldende lover og forskrifter. Som vesentlig mislighold regnes også gjentatte brudd på vedtektene eller de generelle bestemmelsene.
  8. INFORMASJON VED SALG OG INNFL YTTING
    Ved salg av boligenheter skal informasjon gis til styret. Likeledes skal styret gi nødvendig informasjon til nye innflyttere, b1.a. kopi av grendelagets vedtekter og bestemmelser.
  9. GARASJEANLEGG
    El-biler skal kun lades i dedikerte el-bil ladere montert i garasjene. Lading av el-bil i vanlig stikkontakt er strengt forbudt. Om forbudet brytes i en garasje er eier av garasjen full ut ansvarlig for alle kostnader som måtte påløpe i hele garasjeanlegget ved en eventuell skade.
    Installasjon av nye el-bil ladere må være av samme type som grendelaget har valgt som standard. Vår standard er Easee Charge. Installasjon av andre typer ladere er forbudt. Dette av hensyn til drift og garanti av det totale systemet for garasjene. Kontakt styreleder før bestilling for å sikre at man bestiller riktig el-bil lader.
    For de som bygger eget loft på garasjene eller gjør endringer på loft levert av Igland må det sørges for at loftet ikke isoleres verken mot nabogarasjer eller i front/bak i garasjen. Dette er viktig for å sikre god og sikker luftig i hele garasjerekken samt for å opprettholde garanti på bygget.
    Ingen må gjøre endringer på fasade, eksisterende treverk i garasjen (dragere) eller sette opp egne luker, ventiler, vinduer etc.
    Det kan ikke spikres i vegger mellom S20 og S22 samt mellom F5 og S15 da dette er brannvegger.
  10. ENDRINGER
    Endringer eller tillegg til bestemmelsene kan bare vedtas på ordinær generalforsamling, og krever 2/3 flertall av de avgitte stemmer. For å kunne behandles på kommende generalforsamling må forslag til endringer og tillegg fremsettes skriftlig overfor styret innen utgangen av desember.